Söta smö bröd

Idag har jag bakat Foccacia. Mycket smaskigt! Sen blev de så söte med de små bröden :)

8 stycken:
25 g jäst
3 dl vatten
3 msk olivolja
1 tsk salt
7-9 dl vetemjöl


Fyllning:
soltorkade tomater
oliver
fetaost
rosmarin
olivolja
flingsalt

1. Smula jästen i en bunke. Värm vattnet till 37 grader. Rör ut jästen med lite av vattnet. Tillsätt resten av vattnet, olivolja, salt och nästan allt vetemjöl. Arbeta degen smidig. Låt degen jäsa övertäckt med bakdud ca 30 min.
2. Skär till tomaterna, oliverna och osten.
3. Sätt på ugnen på 250 grader.
4. Tag upp degen på mjölad arbetsbänk och knåda den eventuellt med resten av mjölet. Dela degen i 8 bitar. Forma varje bit till en rund bulle. Platta eller kavla ut den till ca 10 cm i diameter. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper.
5. Låt dem jäsa i ca 15 minuter.
6. Tryck ner fyllningen i degen. Ringla över lite olivolja och häll på rosmarin och salt.
7. Grädda mitt i ugnen ca 12 minuter.

image350

Kommentarer
Postat av: Mamma

Du! De där bröden ser väldigt goda ut. Jag får nog testa att baka sådana.

Kram Mamma

2008-01-08 @ 11:15:14
Postat av: malin

det där ser riktigt gott ut! =9

2008-01-08 @ 15:20:18
URL: http://malinsandgren.blogg.se
Postat av: Sara

det ser riktigt smarrigt ut!!

2008-01-09 @ 10:55:45
Postat av: carro

mmm det där såg smaskens ut! det ska jag prova! tack för alla bra recept på din blogg =)

2008-01-10 @ 22:18:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress/hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0