Island

Ola och jag tillbringade vår enda semestervecka ihop med att åka till Island, en fantastiskt häftig, underbar, vacker och sagolik ö. Liknar inget jag tidigare har sett. Rekommenderar verkligen att åka dit om man inte bryr sig om sol och bad (eller åtminstone sol) för där växlar vädret rejält. Vi hade väl i snitt 12 grader varje dag, någon dag gick det upp till runt 18. Vi hade inte direkt något regn i alla fall så det är vi glada för.

Måndag:
Flyget gick 6.30 från Landetter. Det tar tre timmar att flyga men Island ligger två timmar efter så klockan var 7.30 lokal tid när vi kom fram. Då hade vi hela dagen till att utforska. i hämtade ut vår lilla konservburk till bil på Hertz och drog iväg. (Eftersom vi skulle hålla oss uteslutande till ringvägen som i stort sett är helt asfalterad så räckte det med en liten tvåhjulsdriven bild, ska man upp på höglandet måste man ha en fyrhjulsdriven bil. Bra att tänka på.) Första stoppet var The Blue Lagoon. Det är ett geotermiskt spa där vattnet är rikt på olika mineraler. Det får sin turkosblåa färg tack vare en massa mikroorganismer. Där finns en speciell lera som man kan smörja in sig med så det gick alla omkring med där inne. Det var riktigt härligt att börja dagen med att mysa omkring där. Varning för svintohår efteråt! Det tog väl tre tvättar att få håret normalt igen..

Efter några timmar åkte vi vidare till Reykjavik där vi strosade omkring. På eftermiddagen checkade vi in på vårt boende lite utanför stan. Vi bodde hemma hos en familj som hyrde ut rum hos sig genom Windu. Bra alternativ på boende som kostade lite mindre än ett vanligt hotell.

Hallgrimskirkja

På kvällen åt vi en god middag på Perlan som har en roterande restaurang längst upp. Vi snurrade väl ett varv på nästan två timmar. Ett bra sätt att se ut över stan.

Tisdag
Denna dag skulle mycket hinnas med; Gejsern Strokkur, Thingvellir nationalpark samt vattenfallet Gullfoss.

Märkliga stenformationer

Thingvellir

Strokkur med utbrott ca var femte minut

Gullfoss

Vattenfallet Faxi

Där fanns även en laxtrappa

Seljalandsfoss som vi kollade in på väg till hotellet

Här kunde man gå bakom vattenfallet

Detta vattenfall, Skógafoss, låg nära där vi skulle bo

På väg till Vik

Svart strand

Onsdag
Denna dag skulle vi se området runt Vatnajökull samt glaciärsjön Jökulsárlón. Det fanns en hel del annat på vägen tills vi kom fram till vårt boende för natten som var i Breiddalsvik. Detta var nog den finaste turen att åka med bilen.

Ännu ett litet vattenfall som vi såg från vägen, än så länge stannade vi till vid dem, till slut blev vi ganska mättade.

Här tittar glaciären fram

Här fick vi gå 1,5 km uppåt för att komma till vattenfallet Svartifoss

Nog det fräckaste på hela resan!

Närgågna Silvertärnor

Lilla hamnstaden Höfn

Här åt vi god saltad fisk och hummer på baguette

Äntligen framme på hotellet bland bergen där vi bastade, duschade och åt pizza. Här får man Islands godaste Skyr!

Här bodde vi faktiskt ganska fint!

Torsdag
Denna dag skulle vi utforska området kring sjön Mývatn. Men först skulle vi bokstavligen upp bland molnen... Var lite läskigt då man bara såg några meter framför sig samtidigt som bergssidorna stupade vid sidan om vägen. Vi var de enda levande själarna där uppe förutom några får. Vi blev ganska lättade då vi kom ner igen och det blev asfaltsväg.

Lite annat landskap här uppe

Den vidrigaste lukten jag känt, fick andas genom mitt hår som luktade schampoo.

Kratersjön Viti

Allra lägst upp på denna krater kämpade vi oss upp.

Dimmurborgir

Nästa ställe hette Kálfaströnd. Här har de spelat in delar av Game of Thrones.

Jag försöker hoppa lika coolt som Ola. Gick inget vidare.

Små kratrar vid Kleifarhólar

Av en tillfällighet åkte vi förbi Godafoss

Fredag
Dags att utforska Akureyri i norr. Här hade vi det faktiskt ganska så varmt, måste ha varit runt 18 grader i alla fall.

Det äldsta huset i Akureyri

En latte i botaniska trädgården

Vi fortsatte sedan mot vårt boende för natten vilket låg nära Bifröst, mitt ute i ingenstans. Men detta var nog det mysigaste stället vi bodde på. Det fanns massa djur; änder, hästar och får, ett mysigt rum med tv och plattång (!), två hot tubes som vi testade efter maten och de hade god mat i restaurangen.

Lördag
Denna dag gick åt till valsafari! Tyvärr såg vi inget annat än några närgågna fiskmåsar samt lunnefåglar. Vi stod i princip och frös i tre timmar till havs. Blev några bilder in mot land åtminstone.

Förväntningarna är skyhöga

Vi åkte till nästa boende och lade oss tidigt.

De här rackarna började jaga oss när vi satt i bilen så vi var tvugna att snabbt backa så vi inte skulle få märken på bilen ifall de fick för sig att stånga oss. Sånt hade vi inte försäkrat oss mot..

Söndag
Äntligen skulle vi få rida! Ola var väl inte lika ivrig men han följde snällt med. Han valde dock att ta den korta turen på en timma medans jag red i två timmar. Väldret var underbart så det gjorde bara upplevelsen ännu härligare.

Sista natten skulle vi sova i Reykjvaik. Vi åt den godaste maten jag någonsin ätit tror jag på Sjávargrillid.

Den obligatoriska korven på Beajarins Beztu Pylsur

Min vackra man!

Måndag
Denna dag skulle vi bara slå ihjäl eftersom planet gick på natten. Trodde vi. Vi kikade i två köpcentran och gick på bio. Mitt i filmen avbröts den och det började visas reklam. Ola gick ut och frågade vad som var fel. Men nej, det skulle vara så. De har en paus på 10-15 min. Udda!

Efter det åkte vi ut till flyplatsen. På vägen dit började vi fundera på vilken tid planet egentligen gick. Den 22 juli 00.30... Tänk om det var den förra natten! När klockan blir 00.30 nästa gång har vi ju gått över till den 23 juli. Helvete! Mycket riktigt, självklart var fallet så! Så det var bara att punga ut för nya biljetter! Som tur var gick det ett plan 01.00 med mellanlandning i Köpenhamn där vi fick vänta i tre timmar. Men hem kom vi i alla fall. Och vi kommer aldrig göra om samma misstag igen.

Sammanfattningsvis var detta en underbar resa som jag rekommenderar till alla!

Skriva?

Kanske ska komma igång mer med bloggen, ser att det är några stackare som går in här ibland. Ska försöka bättra mig! En början kan ju vara att skriva om Island varifrån i kom hem nu idag.