Florida!

Jag har inte haft tid att börja skriva om denna underbara resa vi har gjort. Tänker ta en dag i taget så får vi se när jag blir klar med allt!

Onsdag
Vi gick upp vid sex-tiden på morgonen för att ta flyget runt 10 till Amsterdam. Därefter flög vi till Memphis och den turen tog 10 timmar. Efter ytterligare väntetid tog vi sista flyget till Orlando där vi landade 22.30 amerikansk tid (då var klockan 04.30 hemma). Vi hämtade ut bilen på flygplatsen efter lite krångel. Det blev alldeles för dyrt med tillval av GPS och en extra förare så vi fick klara oss utan GPS och med endast en bilförare (vilken blev Ola). När vi väl lämnade parkeringshuset i vår lilla vita bil så hamnade vi direkt ute på en stor motorväg! Panik! Vi hade bara en enklare karta så vi fick i princip leta efter skyltar mot Kissimmee där vi visste att motellet skulle ligga. Det gick ganska bra, fick fråga efter vägen ett par gånger bara innan vi slutligen kom fram 7.30 på morgonen svensk tid. Då var vi trötta! Var bara att lägga sig och sova direkt.

Var sin rejäl säng! Dock använde vi bara en, vill ligga nära ju!

Torsdag
Vi sov till 9 amerikanskt tid så det var ju som en lång sovmorgon, vi kunde inte klaga. Vi åt frukostbuffé på Sizzler med Olas familj och släkt. En gigantisk buffé med allt från yoghurt med flingor i himlens alla färger till french toast, pannkakor och munkar. Smaskigt!

Efter den stadiga frukosten åkte vi i karavan till Clearwater Beach. Vi hade tänkt att ligga på standen några timmar och sedan åka nedåt kusten för att ta in på ett motell längs vägen. Men det var så härligt där vi var så vi stannade där en natt och gick ut och åt med de andra på kvällen. Vi brände oss så klart redan första dagen så det passade bra att vi skulle sitta i en bil hela nästa dag. Som tur var fick vi låna Olas förändrars GPS och det är vi så tacksamma för!

Aj!

Fin solnedgång som tyvärr inte gjorde sig rättvisa i min iphone

Efter maten gick vi ut till en pir och kikade på alla prylar som såldes. Vi såg även en Pelikan i vattnet :)

Fredag
Det var ganska blåsigt och molnigt denna dag vilket var perfekt för en biltur ner till Key West. Och en redig biltur blev det - ca 9 timmar! Vi hade tänkt att ta highway 41 längs med vattnet för att få en fin bilväg. Tyvärr gick den inte så nära vattnet som det såg ut på kartan och vi fastnade mest i en massa rödljus hela tiden så vi åkte ut till 75:an istället. Vi förlorade väl kanske två timmar på detta. Så ett tips är att ta de större vägarna.

Lite vattenutsikt fick vi till slut

En begravningskaravan vilket man kunde utläsa av de oranga flaggorna på vilka det stod "funeral" på

Ola framför vårt vrålåk

Vi stannade till på en utsiktsplats för att beundra solnedgången. Vi hade timat resan så att vi skulle åka över alla broar i Florida Keys under solnedgången. Tyvärr var det molnigt även där nere så vi såg ingen sol men det var fint ändå.

Väl framme så gick vi ut och åt en sen middag och firade vår ettårs-dag. Hotellet vi hade bokat var verkligen jättebra! Hur mysigt som helst! Det är faktiskt en gammal bordell. Vårt rum hette Tina så jag antar att hon har verkat där ;) Dessutom fixade de gratis parkering till oss också vilket är en lyx. The Angelina Guesthouse heter det - rekommenderar verkligen det.

Åt jättegod mat på restaurang Bagatell. Tonfisk med nudlar och jordnötssås, underbart gott!

Här hängde Ernest Hemingway på sin tid.

Lördag
Då var det dags att utforska ön! Vi hyrde cyklar på hotellet och cyklade runt ön på fm. Den är inte så stor så det klarade man lätt. Vi spanade in en bra strand där vi låg på em. På kvällen blev det lite mat och en drink på Duval Steet, den stora bar-/shoppinggatan.

Frukost i solen vid poolen (vilket rim det blev :))

Vi gick upp i en fyr för att titta på utsikten. Ola klarade det riktigt bra trots lite höjdskräck. Mycket fin ö med mycket träd och fina trähus överallt.

Självklart skulle vi få oss ett kort framför "The southernmost point" vilket är den sydligaste punkten i USA. Bara 90 miles till Kuba vilket är närmare än till Miami. Det var en liten kö för att få ta kort framför monumentet men det är klart att man ska ta kort där så vi fick allt stå i kön.

Solnedgången är ett måste att se på Key West. Varje kväll samlas en massa folk på Mallorey Square för att beundra den. Det var molningt även denna kväll men det blev ganska fräcka effekter ändå.

Så här besvikna var vi på solnedgången

Söndag
Nu var det dags att åka till Miami Beach. På vägen stannade vi i Everglades för att ta en airboat-tur och för att titta på alla krokodiler, alligatorer och skäldpaddor.

Vi såg faktiskt en hel del alligatorer som simmade längs med båten. Efteråt hade de en liten show med "tama" alligatorer som deras skötare matade och tog på! Vågat!

Vi ankom till Miami på eftermiddagen. Vilken syn att åka in i den staden! En massa höghus överallt och många många filer att försöka hitta rätt i. GPS:en hängde inte alltid med och det gällde att hamna i rätt tull-fil men Ola klarade det perfekt. Jag hade inte klarat av den stressen kan jag erkänna.

Väl framme på Miami Beach vad det lätt att hitta till hotellet. Ön är uppbyggd med gatunamn på längden och gatunummer på tvären, smidigt! Vi bodde bara två gator från stranden, nära till alla restauranger och shopping så det var perfekt!

Vår första kväll tillbringade vi med att kolla in omgivningen och äta på Jerry’s Famous Deli.

Måndag
Vi gick upp tidigt för att se soluppgången då jag älskar sådant :) Perfekt ställe för ändamålet. Det var en del moln här också men det blev lite fräcka effekter av det så det gjorde inte så mycket. Var en härlig känsla att sitta där på stranden i den ljumma luften och se solen sakta krypa uppåt medans fåglar flög fram och tillbaka och en och annan morgonpigg joggare passerade oss.

Efter lite frukost (där vi såg Marie Fredriksson med familj) tog vi en hop on - hop off tur inne i Miami för att se staden lätt och smidigt. Skönt att kunna ställa bilen. Vi såg bland annat finansdistriktet downtown, Coral Gables, Coconut Groove och Little Havanna. Vi hoppade av vid det sistnämnda. Tyvärr var det inte så mycket att ha som vi hade trott. En cigarrbutik och några fik typ.

Marie med man

Före detta Miami Ink

Världens minsta cigarr

Ocean Drive

Japp, den är riktig! Sådana här sötingar hade de i ett skyltfönster.

Utsikt från hotellet

Denna kväll åt vi kubansk mat på David´s Cafe. Var väldigt god och spännande mat! Fick något som påminde om potatis men som var lite mer krämigt i konsistensen, kommer tyärr inte ihåg var det hette men gott var det! Vi var inte jättehungriga då vi hade moffat kakor och chips på rummet tidigare så det var bara att tvinga i oss maten :)

Ocean Drive by night

Tisdag

Denna dag spenderades på stranden för att avslutas med lite shopping.

Det var varmt, bäst att lägga en bok på huvudet!

På kvällen tog vi en drink innan vi åt mexikanskt. Jag tog tortillas med Mole-sås vilken innehöll choklad, var väldigt gott!

Stoooora drinkar!

Onsdag
Nu var det dags att åka vidare till Orlando för att möta upp de andra i huset. Men först shopping i Fort LauderdaleSawgrass Mills! På vägen dit stannade vi till vid vart vi trodde att Dexters lägenhet låg. Har läst att de hade byggt om en del men kan det vara här?

Shoppinggallerian var enorm men en massa olika komplex. Jag gick inte in i alla butiker för det hann vi inte. Trots detta tog det sex timmar! Ola var en pärla, inte ett ljud om att det var tråkigt. Han till och med muntrade upp mig och pushade mig att fortsätta när jag fick en liten dipp på grund av att jag inte hittade en viss butik eller hur det var. Han klarade alltså det ultimata testet ;)

Men det bästa var nästan Cheescake Factory! Maten var jättegod men vi ska inte tala om cheescakerna! Nog den bästa jag har ätit. Kolla in Olas hand så fattar ni hur stora bitarna var. Det var svårt att välja i himmelriket men jag tog till slut Red Velvet Cake.

Det blev en hel del shoppat! Trots detta vägde min väska bara runt 14 kilo. Det funkade bra att ta med minsta möjliga packning. Så hade jag fått plats med mer hade jag kunnat shoppa loss ännu mer :)

På väg till huset

Här bodde vi

Ett eget rum med stor, skön säng och en liten walk-in closet

Torsdag
Denna dag tog vi det bara lugnt vid poolen hela dagen. På kvällen åkte vi till Appelbees och åt för att fira Olas pappa. Vi beställde in så mycket till för-snack att vi var ganska mätta lagom till huvudrätten. Så Ola och jag delade på en rad med reben. Riktigt smaskig middag!

Fredag
Nu var det dags för en äventyrspark. Vi valde Universal Studios och Island of Adventure som låg precis bredvid varandra. Det hade varit roligt att se Animal Kingdom men det är ju lite mer barninriktat, Universal passade oss bättre. Kul med filmtema! Vi gick runt där från 9 till 17 och åkte en massa roliga bergochdalbanor mm.

Harry Potters värld

Hulken, denna var rolig!

Ola är helt oberörd

Vi avslutade dagen med att åka denna. Extra kul var att man kunde välja musik på armstödet :)

Kusinerna

På kvällen blev det quesadillas och ostbågar i sängen framför en film för mig då de andra skulle kolla på hockey. Vi hade ett Walmart i närheten som jag var tvungen att kolla in. Det fanns verkligen massor av allt att välja på! Ex flingorna, hur mycket som helst.

Lördag
Ytterligare en shoppingtur till ett outlet. Denna gång shoppade Ola, jag hittade inget (!). På kvällen firade vi Olas kusin som fyllde år. Vi åt morotstårta, den godaste jag har ätit!

Till det åt vi djävulshål (knepigt namn) och twinkies.

Söndag
Poolhäng sista dagen over there. Olas syster och hennes man köpte med sig munkar från Dunkin´ Donuts som vi åt på kvällen. Man måste ju testa munkar när man är i USA!

På tisdagen flög vi hem. Har haft en helt underbar resa! Vill bara resa tillbaka så snart som möjligt! Skulle önska NY som nästa stopp...