Använd betalkort - ej kontanter!!

De hade en tävling på banken för en månad sedan där man skulle klara en månad utan att använda ditt kort i en ATM. De som klarade det fick två biobiljetter och vinnaren fick fina priser. Jag vann tyvärr inte men fick 2 biobiljetter som tack för att jag klarade mig.

Fördelarna med att betala med kort är:

- mindre rånrisk. Inte så smart att gå omkring med kontanter i plånboken. (Skulle någon sno kortet måste de ju ändå ha koden för att kunna ta ut pengar. Skulle de vilja handla på nätet måste de ha CVV-koden som står i bak på kortet. Rispa bort denna och lär dig utantill så utesluts den risken. Dessutom går det att spärra ett stulet kort, går ej med kontantert).

- mindre påverkan på miljön. Transporten av pengar mellan automater och banken (och även till butiker) släpper ut otroligt mycket koldioxid, bara inom Swedbank ledde transporterna till att drygt 700 ton koldioxid släpptes ut under 2007. ONÖDIGT!

- minskade kostnader för kontanthantering. Det kostar en massa pengar att förvara och tranportera pengar.

- en trygghet för bankerna då det inte behövs förvaras så mycket pengar på kontoren, rånrisken minskar även där.

Så tänk till!



Brevet jag fick :)

Kommentarer
Postat av: Sara

Kul att det va daterat september 2009!!!

2008-09-05 @ 09:10:53
Postat av: Erika

Sara: Haha det såg jag inte ens förrän nu! Dåligt :p

2008-09-05 @ 19:44:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress/hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0