2 veckor har gått...

...sedan jag började mitt nya jobb. Det går bra hittills. För er som är nyfikna kommer här en liten redogörelse: Vi jobbar ju med att fungera som en slags mellanhand till våra kunder. Kunden har ett önskemål om vad och vart de vill lägga sin reklam och så hjälper vi dem med att utforma annonsen och placera den i rätt medie. Sedan kommer det fakturor från mediet (vår leverantör) som bland annat jag får lägga in i leverantörsreskontran. De som jag tar hand om är print (alltså tryckta medier, tidningar ex. Markus som lärde upp mig har hand om internet och radio mm). Först ska jag kolla så att det står med ett ordernummer på fakturan. Detta eftersom varje belopp måste motsvaras av en order. Står det inte med får jag leta upp det i datorn. Detta kan vara lite klurigt eftersom det inte är säkert att det står rätt namn på kunden, rätt belopp eller rätt införingsdatum (när annonsen ska föras in i tidningen). Hittar jag det inte får jag skicka fakturan till personen som har hand om ordern så får han/hon lägga in ett ordernummer.

Sedan ska fakturan konteras och till sist läggas in i reskontran. Här måste man tänka på att räkna ut kassarabatt om vi ska ha någon sådan och räkna bort faktureringsavgift och lite sånt. Ibland kan det diffa med belopp och rabatter så då får man ringa runt och fixa det och ligga på fakturan tills allt stämmer. Jag tycker det är ett roligt förstajobb. Jättebra folk där i blandade åldrar. Lokalerna är stora, ljusa och snygga. På måndagar får vi frukostbuffé och på fredagar får vi fika, oftast fruktsallad. Tidningar får vi ta med oss hem, sånt skickas i mängder till oss. Imorrn ska vi ha kräftskiva efter jobbet precis. De står för mat och dricka till alla - generöst!! :D Så det ski bli kul! Perfekt att lära känna folk med lite alkohol i kroppen :P

Nu ska jag äta lite, blev hungrig efter allt slipande och min sköna promenad förut.

Baj baj!

Kommentarer
Postat av: Sara H

Kul att få höra vad du gör. Är ni många anställda? Visst va det ett fast jobb du fick? Ha så kul på kräftskivan. Kram kram

2008-09-12 @ 09:36:00
Postat av: Elin

åh det låter ju som ett toppenjobb! hur funkar det i götet annars? är det lika bra som jag tror att det är? :)

2008-09-12 @ 21:18:21
URL: http://iamelin.blogg.se/
Postat av: Sarah

Hoppas du inte är lika bakis som mig idag, för jag tar mig inte ur sängen! Borde nog bita av snapsarna som de andra gjorde och inte dra botten upp-varje gång! Men det får det vara värt :)



Hoppas du hade skoj igår!

Kram Sarah

2008-09-13 @ 13:24:29
URL: http://anderssonskan.blogg.se/
Postat av: Erika

Sara H: Nej nu är det en provanställning i sex månader, men trivs de med mig så tar de över mig och fastanställer mig. Så det hoppas jag :)Det är väl runt 40 pers på vår avdelning, ekonomer och marknadsförare och konsulter och allt vad de är.

2008-09-13 @ 18:55:28
Postat av: Sarah

Blev aldrig bakis när jag var i din ålder heller ;) Det kommer med åren! ;)



usch vad gammal jag lät nu haha

2008-09-13 @ 19:00:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress/hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0