Stackars bror...

Måste bara hänga ut en riktigt taskig chef på EA Åkeri i Skara... Ska berätta varför...

Min bror har nyss börjat som lastbilschaufför på detta åkeri. Häromdan började han för det första 4.00 på morgonen. Hela dagen var det fullt upp (de har jättetajt schema så det  "finns ingen tid för att äta lunch" vilket jag tycker att det alltid ska finnas tid till). Han fick en körning till Skövde (en rutt han aldrig hade kört förut). Så han var nervös och under tidspress. Dessutom hade han inte hunnit äta sedan kvällen innan och var då helt förståeligt inte på topp (jag blir själv okoncentrerad efter typ 3 timmar om jag inte har ätit ordentligt). Han skulle köra under en viadukt (heter det så?) och såg när det var för sent att han inte skulle komma under med lastbilen. Så han körde in i den med lastbilen och halva lastbilen åkte bort. (Han hade inte så mycket val för tvärbromsa kunde han inte göra då han hade orsakat en seriekrock). Det blev pådrag med polis och bärgningsbil. Han var helt försört stackarn, trodde att han skulle få sparken. Vi sa till honom att det nog inte var någon fara då åkerin har försäkringar på sådant (hur ofta händer det inte olyckor med lastbilar lixom?) Men icke. Han fick sparken. Plus en rejäl utskällning från chefen med ord som "din jävla idiot", "jag vill inte se dig", "fattar du vad detta kommer att kosta mig?". Mycket proffessionellt! Vad jag inte förstår är varför han var tvungen att få sparken? Han gjorde det ju knappast med flit! Och sen är det inte så lätt att veta vart man ska köra när man inte har åkt en rutt förut. En varning eller liknande kanske hade varit på sin plats istället. Det konstiga ät att han får jobba i 2 veckor innan han får sluta. Om 2 veckor går bra, kan han inte få vara kvar lika gärna då? Han kommer ju knappast göra om det, man lär ju sig av sina misstag. Sen har han slitit som ett djur och jobbat jättebra innan det och han trivs så bra. Ingen lägenhet blir det heller för honom :( Jag tycker bara det är så orättvist, lite för hårt....

Kommentarer
Postat av: malin

määh! stackars din bror! är det inte lag på att man har tre månaders uppsägningstid eller? man hinner ju inte direkt få tag i ett annat jobb på två veckor! =P

2008-03-04 @ 10:04:11
URL: http://malinsandgren.blogg.se
Postat av: Ammel

Fy fan vad fult gjort av hans chef! Hade din bror fått fast tjänst eller var han fortfarande provanställd/timanställd? Han kanske borde ta kontakt med sitt fack och berätta om arbetsgivaren som inte tillåter mat- och viloraster. Inte så bra med tanke på trafiksäkerheten kanske..

/Ammel

2008-03-09 @ 14:05:48
URL: http://ammel.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress/hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0