Gotlandsveckan

Tänkte nu redogöra för vår regniga men roliga vecka på Gotland. Jag gillar bilder och tycker de säger mer än ord så här blir det MYCKET bilder, hoppas det är ok? :)

Lördag
Besod mest av resande. Båten tog 3 timmar så sammanlagd restid blev väl 10 timmar. Vi bodde på landet och jag och Joel i en liten friggebod. De andra bodde i två större stugor.

Söndag

Väderet var ganska okej så vi åkte söderut för att titta på raukarna. Häftigt naturfenomen det där! Johannes var äventyrlig av sig och klättrade upp på en. På kvällen tog vi det lugnt, gick till stranden en sväng i mörkret.

Måndag
Eftersom vädret var trist bestämde vi oss för att åka till Visby och kika. Vilken fin stad alltså! Så mysig! Var ju medeltidsveckan när vi var där så det var hättigt att se alla som var utklädda. Köpte brända mandlar som jag älskar! På kvällen åkte Joel och jag till stranden och fotade lite.

Tisdag
Denna dag åkte vi till Lummelundagrottorna. Vi försökte förklara för Miriam var en grotta var. Hon verkade tro att det var ett djur för hon undrade om den gick att klappa. Sötisen. Vi satt och väntade ett tag uppe i berget innan vår tur började. Grottan var häftig, kall (8 grader), mörk och med några vattendrag. Guiden berättade att den upptäcktes av 3 14-åriga pojkar som utforskade den innan de berättade om sitt fynd. De pojkarna lever än idag och är nu 75 år gamla. När vi kom ut från grottan kändes det som att komma ut i tropikerna, sådana kontraster var det! Därefter gick vi en liten tur i skogarna runt området.

Onsdag
Dagen utflykt blev till en gammal fornborg lång bort i skogen. Vi klättrade upp och följde en stig som gick ovanpå borgen, Klättrade även in i en grotta.

Torsdag
Ytterligare en tur till Visby blev det. Denna gång gick vi upp på Galgbacken och tittade. Där hängde de folk förr vilket kanske hörs på namnet. Senare gick vi och tittade på medeltidsmarknaden. Köpte mer brända madlar :)

Fredag
Sista dagen på ön. På morgonen var det soligt så vi skyndade oss iväg till stranden. Men molnen blåste snabbt in och det var inte så behagligt att ligga på stranden. Så vi åkte tillbaka till stugorna (eller stugornana som Miriam säger, hihi) och tog det lugnt där. På kvällen åkte vi in till Visby och åt mat och glass. Jag tog saffran, pistage och mörk choklad - underbart gott!!