Dagens middag

Gjorde en pasta carbonara idag. Så HIMLA GOD!! Prova! Är jättelätt.

Till 4-6 personer:

450 g pasta (helst penne, såna där rör)
4 scharlottenlökar
100 g bacon (jag tog mer)
3 äggulor
3 1/2 dl vispgrädde
110 g parmesanost

- Koka pastan och ställ åt sidan när den är klar
- Under tiden pastan kokar, hacka löken och baconet i små bitar. Stek. Baconet ska stekas längre då det ska bli knaprigt.
- Vispa äggulor och grädde till skum i en skål och rör sedan ner drygt 1 dl parmesan. Salta och peppra.
- Blanda pastan med löken och baconet i en stekpanna/gryta. Låt det bli varmt, Häll sedan på grädden. Låt detta precis koka upp bara så att det blir varmt.

Klart!!

image284


Här får ni ett recept på Tryffel, mums!

225 g mörk choklad (ca 70 %)
1 1/2 dl grädde
25 g rumsvarmt smör
kakao


- Hacka chokladen fint-
- Koka upp grädden och häll den över chokladen. Låt stå nån minut utan att röra.
- Blanda sedan i smöret lite i taget och rör ihop allt till en slät smet.
- Ställ in i kylen och låt stelna tills det går att rulla (eller klämma ihop) till små bollar. Rör om i smeten då och då så det inte stelnar helt. Tar ca 30-40 min.
- Rulla sedan till bollar och doppa dem i kakao.

Klart!!

image285

Kommentarer
Postat av: alexandra

mums!

2007-12-10 @ 10:27:15
URL: http://dependence.blogg.se
Postat av: Camilla

Svar: Det är en liten inredningsbutik mitt inne i Sjötorp med massor av härliga prylar. Hon säljer även lite kläder. =) Känner hon som har butiken, så därför åker vi dit ibland. =) Kommer lite bilder ikväll på vad som föll mig i smaken igår. =) *kram kram*

2007-12-10 @ 11:49:24
URL: http://camc.blogg.se
Postat av: Amlin

Gud va gott det såg ut, jag älskar tryfflar! Verkade ju inte så svårt att göra själv heller..

2007-12-10 @ 16:46:00
Postat av: Sara

Mums, ska testa : )

2007-12-11 @ 12:04:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress/hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0