Dagens middag

Blev en paj, här kommer receptet för den som vill prova :) Jättegod är den iaf!

Ingredienser

4-6 port

Pajdeg:
3 dl vetemjöl
75 g rumstempererat smör
50 g Kesella lätt

Fyllning:
½ strimlad purjolök
smör
4 kokta morötter
6 kokta potatisar
1 dl rostade pinjenötter (jag tog cashewnötter - billigare)
2 finhackade vitlöksklyftor
1 dl blandade och hackade färska örter, t ex körvel, gräslök och persilja
1 påse Arla Köket riven ost gratäng

Äggstanning:
3 ägg
11/2 dl Kelda mellangrädde
11/2 dl mjölk
1 tsk salt
1 krm svartpeppar

Gör så här

Hacka ihop mjöl och smör till en grynig massa. Tillsätt Kesella och arbeta ihop till en deg. Sätt ugnen på 225º. Tryck ut degen ända upp till kanten i en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Ställ den i kylen ca 30 min. Nagga pajskalet med en gaffel och förgrädda det ca 10 min. Fräs purjolöken i smör i en stekpanna. Skär morötterna och potatisen i skivor. Blanda alla ingredienserna till fyllningen. Spara 1/3 av osten. Vispa ihop ingredienserna till äggstanningen. Fördela fyllningen i pajskalet och häll äggstanningen över. Strö över resten av osten. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 min.


image228

Kommentarer
Postat av: Sara

Mums va god den ser ut:)

2007-11-11 @ 17:20:31
Postat av: Camilla

Den såg riktigt god ut. =)

Ja, jag fryser då hellre än svettas. Fryser då kan man ju ta på sig mer eller varför inte värma sig hos någon annan. =) Men svettas... *usch*
*kram kram*

2007-11-12 @ 08:30:44
URL: http://camc.blogg.se
Postat av: Hanna

Åh va gott dete såg ut. Den ska jag nog testa någon dag :)

2007-11-13 @ 10:58:16
URL: http://misshannie.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress/hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0